انظم الينا على :

الأربعاء، 27 مارس 2013

قصة ولادتى حقيقة ....اغرب من الخيال(مشاركتى فىمسابقة الحمل والولادة)

بحكى بالبداية حكاية ملخصة
انا ام لثلاث بنات
والحمد لله انا وزوجى كنا راضين واكتفينا واتفقت مع زوجى الا انجب بعد ذلك لكن بعض الناس كان الموضوع بالنسبة لهم انى انا ام البنات ولو انجبت سانجب بنات (شجرة بنات)
وعايرونى بما اهدانى الله به وكانما البنت شر ما خلق
وكنت حزينه ايما حزن فقط من الكلام الا ان بناتى عندى كانوا كانهم قطع من قلبى تمشى على الارض
كما ان زوجى يعشقهم ولم يتاثر بالكلام ولله الحمد لانه مؤمن بالله ومقدر نعمته التى انعم الله علينا




ولاسباب صحية كنت استعمل موانع الحمل الطبيعية
ابتعد عن مواعيد التبويض ولو شاكة كنت استعمل العازل
وفى يوم تاخرت على الدورة حوالى اسبوع وبدات احس بالم حمل
وذلك لان حملى متعب ورهق لابعد حد ومن اول يوم تبدا عندى الاعراض حتى يوم الولادة
تقلصات -فقدان شهية-غممان نفس على طول ولا يذهب ولا يخف حتى بعد تناول الدواء الام فى الجسم عدم قدرة على امساك الاشياء نوم طول اليوم



الخلاصة تعب واهمال لبيتى وعيالى الاخرين
ذهبت مع زوجى للطبيبة
بعد الكشف قالت لى (يوجد تجمع دموى فى الرحم )





طلبت منها دواء انزل الدم وتيجى الدورة
قالت(انا شاكة انه حمل مدته اسبوع او عشر ايام بنحلل ونعرف ونتاكد من نوعه)
بكيت ونفسى التحليل يطلع سلبى علشان ميكون فيه حمل ولا امر بتعب الحمل ولالامه مرة اخرى
ولكن التحليل طلع ايجابى
طلبت منها شئ علشان انزله خصوصا انه لم يكمل الشهر رفضت وقالت لى(يابنتى حرام عليكى وعسى ان تكرهوا شئ وهو خير لكم)
خرجت من عندها وانا نفسيتى منهارة وش عارفة اقول لزوجى اللى كان متظرنى فى الخارج





سالنى واحنا فى الاسنسير وحدنا
(ايه الحصل شكلك كانه فى جنازة واعياذ بالله )
دمعت عيونى وقولت له التحليل
هون على الموضوع وقال (احنا مطلبناهاش-هى جت من ربنا يبقى نقول الحمد لله ونقبل)



بس طبعا سخر من وسائلى لمنع الحمل وكنت ماشية بيها بالساعة والدقيقة
وقلت فى نفسى طبعا الله قادر على كل شئ لو المنى نزل على الصخر فالله عز وجل قادر عى ان ينبت منه انسان
ونهانى زوجى عن انى اسقط الجنين
فى حين ان من كانوا يعايرونى بالبنات هم اول ناس لامونى على الحمل واعطونى وصفات لتسقيط الحمل
لكن زوجى رفض بشدة واقنعنى انى اتقبل الموضوع
بعد اسبوعين زهبت للمتابعة وع الطبيبة فوجئت بها تقول
لا اله الا الله
وتغلق السونار وتفتحه مرة اخرى وتكشف به على ثانية

وتعود وتقول سبحان الله
وتقولى حاسه بايه
ارد عليها وانا متعجبه حاسة باعراض الحمل(شكيت انه حمل كاذب)
قالت لى غريب .......غريب
قلت لها فى شئ
قالت لى المرة السابقة لما كشفت عليك كان فى جنين واحد اليوم فيه جنينين



انا:...........(مصدومة)
قالت: انت حامل فى تؤام
انا:..........(مصدومة)
قالت لى بكتب لك على مقويات وادوية وتعودى لى مرة اخرى





خرجت من عندها وانا فى حيرة





لم اقدر ان ابلغ احد ولا حتى زوجى
كما لو انى عملت كارثة واخشى الناس تعرف
لكن بعد فترة شهرين تاكدت من التؤام عرفت زوجى واختى وامى اما الاخرون الذين يعايرونى لماعرف احدا منهم بصراحة منعا للصدام الكلامى والحوارات التى تنغص على حياتى
وسبحان الله كان هذا اهون حمل مررت به والله على ما اقوله شهيد
كان به تعب والم الا انه كان هين بفضل الله
وكانما يزين الله هديته لى ويجملها بالرحمه
وعرف الاخرون بحملى بالتوام ولالالالالالالالالالالالالالالالالالالاتعليق
تجاهل تام لابخير ولا بشر





حمدت ربى على كل حال لانه اسكت لسانهم عنى
وجاء يوم ولادتى والدتى(كانت معى اخر ايام الحمل)اللهم بارك لى فيها وجعل الجنة الفردوس من نصيبها
كانت صاحية بتستعد للذهاب الى عملها
دخلت الحمام وجدت علامة الولادة فاخبرتها وصحيت زوجى واخذنا اصغر بناتى معنا اتصلنا بالطبيب المختص بالولادة اخبرنا على مكان المستشفى الموجود فيه لم يسمعه زوجى وذهبنا الى المستشفى الاخر الذى اتفقت مع الطبيب عليه وهو بمنطقة بعيدة وقرب المستشفى وجدنا الطبيب يتصل علينا
الطبيب:انا فى انتظاركم اتاخرتوا
قولنا له نحن بجوار المستشفى جنب سوبرماركيت .......
قال يا ربى انا فى مكان اخر بعيد
طيب ادخلوا المستشفى القريب لكم وانا فى الطريق





بعد ثلث الساعة على الاكثر وصل الطبيب ودخلت الغرفة الولادة طلب من انى مع الطلق احاول اشهق واكتمه مع الشيهيق احسست انى اغيب عن الوعى واحسست الممرضة تميل رائسى بشويش ناحية اليمين وهذا اخر شئ احسسته
بعدهاوالوعى يعود لى وجدت الطبيب يربت على يدى بطيبة (الحمدلله على سلامتك ) وفى اذنى صوت كاء البيبى قلتله خلاص ولدت
قال لى :ايوة مبروك





اقسم بالله العظيم اهون ولادة مرت على ولم اشعر بشئ
الالام كنت قادرة اتحملها
ووصل التؤام سليم معافى
طبعا تحبوا تعرفوا ايه نوع التوام
بفضل الله كان التوام بنت و ولد





بس الولد كان ضعيف بعض الشئ دخل الحضانة لانه مولود فى الشتاء وكان قليل الوزن وشعر برعشة وازرقاق فى الجسم



بس الحمد لله خرجنا فى نفس اليوم ورجعت منزلى بعد 8 ساعات لانى اكره المستشفيات حتى لو كانت خاصة


تفتكروا الاخرون قالوا لى ايه؟
قالوا هودا كان فى الاصل حمل لبنت بس ربنا جبر خاطر(اسم زوجى)
علشان كل خلفته ماتكون بنات
وكاننا عدنا للجاهلية



اما عن حياة التوام الان وهما عمرهم ست شهور فاكنت المعناه والحمد لله
عند الرضاعة طبعا معا فكنت ارضعهم رضعا مختلط بالبداية بمعنى الطبيعى مع الرضاعة الصناعية
اما الان يرضع التؤام صناعى




ولما كنت ارضع طبيعى للتؤام فى نفس الوقت كنت اضع مخدة على رجلى وانوم واحدعلى اليمين وواحد على اليسار والقم كل طفل ثدى بحيث راس كل منهما تكون مقابل الاخر واحضن عليهما
بزراعى كل على اتجاهة
اما الان فارفع راس كل منهما على مخدة عالية نسبيا ترفع وسطهما والقم كل طفل رضاعة صناعية بيدي اليمنى واليسرى
المشكلة الاخرى كانت فى النوم
كان كل طفل لو نام انقله مكان اخر بعيد عن توامه حتى لو استيقظ وبكى لا يوقظ الاخر






خلاصة الكلام من رضى بقضاء الله ارضاه
وعلى الرغم من ان زوجى كان راضى بالبنات
الا انه كاى رجل شرقى فرح عندما من الله علينا بالتؤام ويعنف من يدلل الولد فقط ويغضب
قر الله عين كل محرومه ومتع الله اعينهم بقرة عين

اسفة طولت عليكم واتمنى ان يتعظ كل من تقرا قصتى



0 التعليقات:

إرسال تعليق

Sample Text

ا هلا و سهلا بيك معانا في شات بنات كايرو و البرنس حسين

ولو كلامك كان معكوس اضغط هنا وبعد متظبط اللغه اضغط F5



إذا ظهر مربع اسود بدلاً من صندوق الدردشة،
قم بتحميل أحدث إصدار من برنامج أدويي فلاش بلاير من هنا


شات بنات كايرو البرنس حسين

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More